P O V

A Rush of Blood to The Head

در باب محسن چاوشی – به بهانه یه شاخه نیلوفر

Posted by ali1860 on October 19, 2008

می دانم که این پست ممکن است زیر بار هجوم طرفداران چاوشی نفله شود ولی به هر حال چیزیست که در دلم مانده و باید بگویم.

  به ندرت پیش آمده است که پدیده ای در موسیقی یا سینمای ما ظهور کند و من چیزکی در شرح آن ننوشته باشم. اما محسن چاوشی در این میانه یک استثناء است و تا به حال یک کلام هم نه در جمع دوستان و نه در وبلاگستان نظری در مورد وی نداده ام. این قضیه از تشابه صدایش با قمیشی آغاز شد. دوره ای که مجتبی کبیری ها تازه وارد میدان شده بودند و من هم با گذر از دوران خشایار اعتمادیها دیگر حس خوبی نسبت به این شبیه خوانی نداشتم و به شدت از این روشهای کسب شهرت منزجر بودم. گویی در هر کلام خواننده می خواند : ببین چقدر شبیه سیاوش می خوانم! مجتبی کبیری که برای خودش فاجعه ایست، گویی به وی تکلیف شده است که تک تک نتها و سازبندیها را نیز میباید تقلید نماید. اما چاوشی تنها در صدا -آنهم در آغاز- شبیه خواند و در مفهوم و کلام کاملا کارش را از کار قمیشی جدا کرد. اما شاید فضای فکری و شور و حال عاشقانه من باعث شد که در برخوردهای اول و بعدی با چاوشی نتوانم ارتباطی با محتوای کلامش پیدا کنم، فضای سنگین و تیره حاکم بر ترانه هایش و از طرفی یکسان بودن تمام آثارش از نظر محتوا (که حکایت عاشق و معشوق را در گوشه های رینگ بیان می کند!) از دلایل عدم جذابیت وی برای من به شمار می رفت. این داستان ادامه یافت تا فیلم سنتوری، آلبوم متأسفم را تقریباٌ بعد از موج پدیده چاوشی گوش کردم و بعد هم ترانه های سنتوری، شیفته برخی قطعات شدم و مدتی در دیسکوی شخصی (اتومبیل) نیوششان کردم. اما به مرور و با بررسی بیشتر آثار قبلی و به علاوه با شنیدن آلبوم جدید به این نتیجه رسیدم که به جز قشر معدودی که شرایط زندگیشان با شرایط شخصیت اصلی کارهای چاوشی منطبق است و بلافاصله با تمام آثار وی اخت می شوند، خیلی ها از جمله این حقیر نمی توانم خیلی دلبسته این نوع موسیقی باشم و موسیقی مورد علاقه من نیست و مهمترین ضعف این آثار را دلایل زیر می دانم:  

  1- دو ترانه نویس خوب که با چاوشی کار می کنند ( حسین صفا و امیر ارجینی) بسیار کارشان درست است، اما، دامنه لغاتی که به کار می برند به شدت بسته است. یعنی شما در بسیاری از قطعات واژه های تکراری می شنوید که به نوعی امضای کار چاوشی شده اند و این برای من مخاطب قنبری و جنتی عطایی گوش کن قابل پذیرش نیست. به همین دلیل است که با تغییر ترانه نویس در قطعات فیلم سنتوری ، این قطعات با برد بیشتری در جامعه گسترش یافته و محبوب می شوند، حتی به نظر میرسداین مشکل در ترانه های سروده خود چاوشی وجود ندارد .    

2- علاوه بر کلام، تم آهنگها و نوع تنظیمها نیز در اکثر قطعات چاوشی تکراریست. یعنی به راحتی هنگام شنیدن یک اثر جدید ، با شروع کلام می توانیم کل اوج و فرودهای بعدی را پیش بینی نماییم. یعنی نقش خلاقیت خواننده در اجرای اثر بسیار کم رنگ شده است و تغییر ریتم آهنگها نیز کاملا از الگوهای مشخص استفاده شده در آثار قبلی پیروی می کند.  

3- اتفاقا همین دو نکته بالا یکی از دلایل استفاده بیش از حد این آثار در خودروها و به خصوص مسافربرهای شخصیست. یعنی تم آرام این آثار، با چاشنی صدای منحصر به فرد چاوشی که نماد یک حنجره زخمی درد است (اما فقط درد عشق)، همزمان با ترافیک و اعصاب داغون ملت، تکراری بودن واژه ها و … همه و همه باعث شده که راننده با خیال راحت جهت پر کردن صداهای مزاحم در داخل و خارج خودرو از صدای محسن چاوشی استفاده کند که نه مورد منکراتی داشته باشد و نه خیلی مسافران محترم را به فکر وا دارد و از آنها انرژی زدایی کند و نه مسافران محترم احساس کنند که خواننده مورد هجوم خوشی از زیر دل واقع شده است و با او احساس هم ذات پنداری نکنند.   

با این همه، من دیروز با اشتیاق آلبوم جدید چاوشی را از نمایندگی آوای باربد ابتیاع کردم و از دیروز در تمام مدت در اتومبیل به آن گوش می دهم و مطمئن هم هستم که این آلبوم مدت زیادی به عنوان انتخاب اول من برای گوش کردن در تهران امروز خواهد بود

16 Responses to “در باب محسن چاوشی – به بهانه یه شاخه نیلوفر”

  1. hamed said

    taraneh haye santuri be joz ye trak sorude hossein safa o amir arjini hast.

  2. saeed said

    اینکه من فقط روی جلد آلبوم رو دوست دارم چی؟
    آهنگهای سنتوری چیز دیگری بود! آن هم باز به نظرم سنتور اردوان کامکار بسیار کمک کرده بود.
    و از همانجا بود که سازهای سنتی در این آلبوم چاووشی پیدا شد.
    البته بگویم که من از ابتدا که صدایش را می شنیدم به صداش آلرژی پیدا کرده بودم، اما با سنتوری موقت رفع شد! آن هم شاید بیشتر درگیر حس و حال فیلم ناب مهرجویی بودم و استفاده به جای کارگردان از موسیقی.
    نمی دانم، شاید باز هم نظر دادم.
    علی: من هم کاملا همین پروسه رو طی کردم

  3. dozdaki said

    بي نواري بد درديه ريفيق. من كه كلا افسردگي مزمن گرفتم از بي نواري. زدم تو خط كلاسيك ملاسيك. خواننده ديگه اي رو كه غير از آقا نمي‌تونم احمل كنم پس بهتره حداقل يه چيزي گوش كنم كه هم مطمئن باشم چيز خوبيه هم اينكه بهم بگن باكلاس😀

  4. ضحی said

    با همه ی اینا که گفتی موافقم . ولی این آهنگ “ناز” تو این آلبومه یه چی دیگه بود ، خداییش معنیش خیلی با مزه ست…

  5. بعضی از آهنگها رو مثل “تبریک” من ترجیح میدادم بی کلامش رو گوش بدم!!
    اما از آهنگهای “عصا” و “قله خوشبختی ” بدم نیومد، همینطور آهنگ ” کجاست؟ بگو!” خوب بود

  6. با تمام گزینه ها موافقم و تا حالا حتی نشده به میل خودم چند تا آهنگ از چاووشی رو پشت هم گوش کنم. صدای چاوشی – همون حنجره ی زخمی – روی ترانه های تکراری اصلن جالب نیست. البته خوبی این ترانه ها اینه که مثل بیشتر آثار داخلی در آن ها از کلید واژه های شهیار قنبری و اردلان سرافراز استفاده نمیشه.

  7. هنوز آلبوم جدیدش رو گوش نکردم اما نمی دونم چرا از آهنگ “من کم تحملم…” سیر نمی شم. آهنگ های فیلم سنتوری هم که جای خود داره. هرچند به نظرم انقدر این فیلم با صدای چاوشی مچ شده که نمی شه غیر از این تصورش رو کرد.

  8. مرتضی said

    سلام دوست عزیز نادیده ی همنام (نام فتو بلاگ من “ویزور” است)

    من به عنوان یکی از طرفداران چاوشی نه تنها شما را “نفله” نخواهم کرد که بیشتر صحبت هاتان را قابل قبول می دانم.
    اما یک اشتباه که متاسفانه شالوده استدلالی که بر آن اشتباه بنا نهاده اید فرو می ریزد. و آن ترانه سرایان فیلم سنتوری است. ترانه سرای ترانه های “سنگ صبور” و “من با تو خوشم” امیر ارجینی و ترانه سرای “زخم” حسین صفا هستند.
    ارادتمند و ممنون بابت توجه موشکافانه ات به محسن چاوشی

  9. مهدي said

    تو مثل هميشه حرف حساب مي زني
    چي بگم آخه
    راستي با “فاحشه!” آپم

  10. حميد said

    منم بعد ديدن سنتوري اميدوار شده بودم بهش، اما اين آلبوم خيلي ناراحتم كرد. ترانه‌ها خيلي ضعيف بود، تنظيم بد بود.خود چاووشي هم بيش از حد معمول ضجه ميزد.كلا آلبوم بدي بود.

  11. آفتاب said

    چرا نفله؟ من خودم الان آهنگ قله ی خوشبختی روی وبلاگمه!!و آهنگ وبلاگمه ولی خوب کارهای قبلیشو بیشتر ترجیح می دم هنوز.از توی این آلبوم ولی آهنگ چرا و قله ی خوشبختی و عصا و تبریک عالی بودن…بغض رو البته اگه به خاطر تکراری بودن حساب نکنیم!

  12. یکسری با فیلم سنتوری به خیل هوادارن محسن پیوستند . حالا همین ها با شنیدن یک شاخه نیلوفر جا خورده اند و دوباره به سوی کارهای تکراری سیاوش قمیشی باز می گردند
    این مسئله اصلا عجیب و غیرقابل پیش بینی نبود

    گل آلبومهای محسن متاسفم برات هست که شما اونم خیلی نپسندید . بعد چطوری در موردش نظر می دی ؟ مثل اینه که من توو عمرم ابی گوش ندادم بعد فرضا از آهنگ ستاره سربیش خوشم اومده باشه و بعد بشینم کلی نظر بدم که ابی بعد از ستاره های سربی افت کرده !!
    من اصلا با فضای کارهای ابی بیگانه ام و صرفا یک آهنگش به دلم نشسته
    شما هم با فضای کارهای محسن دقیقا بیگانه ای و صرفا یک فیلم دیدی و لذت بردی …

    مقایسه محسن چاوشی با سیاوش قمیشی هم اساسا مقایسه درستی نیست
    سیاوش قمیشی انقدر تکراری شده که آلبوم 86 ش با آلبوم 76 ش قابل تشخیص نیستند و فقط به مدد تورنسل و لام و میکروسکوپ میشه اینا رو از هم تمییز داد .

  13. صابر said

    محسن چاوشی هم خوبه ولی سیاوش فوق العادست.

  14. pedram said

    albume fogholade zaifi bud.sheraye tekrari fazaye siah zaje zadan ha va nalehaye kamelan masnuie chavoshi vaghean bikhod bud.be shedat montazere albume cheghadr sakhte reza sadeghi hastim hame omidemun be soltan reza sadeghie.

  15. yasin said

    علی جون کاملا باهات در مورد کارای تکراری و بی انعطاف چاووشی موافقم. حرفات دقیق و منطقی بود .

  16. IMAN said

    رمیکس نشکن دلمو (سرگرمی تو )(اصل)

    این رمیکس رو تقدیم می کنم به تمام عاشقان و دوستداران آقایان محسن چاوشی و محسن یگانه.

    فقط خواهشا نظر فراموش نشه.

    NASHKAN DELAMO ۱۹۲ KB – REMIX BY DJIMANGOLABI

    NASHKAN DELAMO 32 KB – REMIX BY DJIMANGOLABI کیلو بایت ۳۲

Leave a Reply

 
