P O V

A Rush of Blood to The Head

ای نازنین، ای نازنین

Posted by ali1860 on July 7, 2008

 

 

 

ای نازنین، ای نازنین

آیینه ها شکسته شد

از شرم اینهمه سکوت

روح ترانه خسته شد

 

ما را دگر از بی کسی

راهی به جز بیراهه نیست

راه خدا را بسته اند

اینجا کسی هوشیار نیست

 

عشق و شعور صد پاره شد

یادش گرامی اعتقاد

سوداگران بر اسب پیش

یاران همه رفتند ز یاد

 

حسرت به دل مانده ست و بس

بس آرزو بر آب شد

آن لحظه ها، آن چهره ها

بر باد رفت، در خاک شد

 

ای نازنین، ای نازنین

در پشت سر، ما را ببین

صدها صدا، صدها نفس

مختومه شد در این زمین

 

من و تو همسفر شدیم

با عطر یاس در جشن ساز

اما خوشی از پا فتاد

آواره شد ترانه ساز

 

تنهاترین مرد صدا

سر کن ز نو آواز را

بر جا بنه خشتی دگر

بر پا بکن پرواز را

 

ای نازنین ، ای نازنین

 

 

 

 

3 Responses to “ای نازنین، ای نازنین”

  1. دزدكي said

    اگه خونده بشه گوش ميدمش. خوبه

  2. peyman said

    صدای ابی در بستر ملودی های بابک بیات , فرید زلاند , سیاوش قمیشی , متأثر از اشعار جنتی عطایی و اردلان سرفراز

    پس از حضور در بلک کتز و ارکستر جز فلارمونیک آغاز ظهور رسمی صدای ابی با آثاری از بابک بیات و جنتی عطایی مواجه شد , آغازی چنان قدرتمند که در تاریخ موسیقی ایران بی سابقه بود , ملودی های بابک و ترانه های ایرج توانستند سبکی منحصر به فرد را به صدایش تزریق کنند و همچنین صدای حماسی , پر شور و معترض ابی که حالا دیگر توسط بابک پالایش شده بود مکمل این مثلث بود این روند ادامه داشت تا اینکه سیاوش قمیشی توانست با مهارت تمام , عاشقانه هایی با وقار و مردانه را با صدای ابی خلق کند , در واقع قمیشی توانست احساس پنهان صدای ابی راهمراه با همان کوبندگی همیشگی آشکار کند

    بعد از انقلاب و با کمرگ شدن حضور بابک بیات و برگشتن او به ایران آینده ی صدای ابی همانند تمامی وجوهِ زندگی دچار سردر گمی شده بود تا اینکه با پیوند خوردن صدای او با ملودی های فرید زلاند فصل جدیدی برای صدای ابی آغاز شد . فرید زلاندی که ملودیهایش با و جود موفقیت هایی که در پیش از انقلاب با صدای داریوش کسب کرده بود اما به مانند دیگر همکارانش هنوز ملودیهایش سیراب صدای ابی نشده بود و این بهترین موقعیت برای شکوفایی هنرش بود

    صدای ابی در برخورد با ملودیها و ترانه های نرم و لطیف زلاند و سرفراز مجبور بود که از بسیاری از توانایی های گذشته اش صرف نظر کنه و در عوض فاکتورهای دیگری را به مجموعه ی توانایی های صداش اضافه کنه و نتیجه ی آن تغییر در جنس و تحریر های صدای ابی بود . همچنین ملودیهای زولاند با صدای ابی به هویتی نو دست پیدا کرد . و در این بین هم اجرای تک آهنگها و آلبوم هایی از قمیشی همراه با ترانه های جنتی عطایی بود که ما را به یاد وسعت و قدرت گذشته ی صدای ابی می انداخت

    با شنیدن آلبوم سیمرغ و با رویکردی به سبک و سیاق این اثر همگان در می یابیم که فرید زلاند در پرداخت صدای راستین , قصد دارد که ابی دیگری را به ظهور برساند , اما این تلاشیست بی حاصل چرا که ملودیهای او بدون صدای ابی هویت گذشته را ندارد و توانایی ها و تنوع صدای ابی ، که حاصل همکاری با بزرگ مردان موسیقی ایران است را در هیچ صدایی نمی توان یافت

  3. سمیع الله said

    اگرقبول میکنی من هم یک دوست جدید شما
    ذبیح الله
    ازکندز

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: