P O V

A Rush of Blood to The Head

آموزش رانندگی برای خانمها- قسمت اول

Posted by ali1860 on June 21, 2008

 

بدون مقدمه و جار و جنجال میروم سر اصل موضوع. رانندگی در شهری مثل تهران هر چقدر هم بی قانون باشد ولی حرکت خودروها تابع منطق بخصوصیست. البته مسلما از بین 10-15 خودرو یکی هست که قانون شکنی کند ولی این موارد در اینجا موضوع بحث نیست. اینجا بحث اصلی بر روی عدم تطابق و یا اختلاف فاز فکری و منطقی خانمها و آقایان است. طبیعتاً آن منطقی که سالهاست در خیابانهای تهران جا افتاده و حکم قانون نانوشته را دارد از جنس مردانه است. یعنی بر اساس منطق فکری مردها شکل گرفته است. برای همین است که شما با کوچکترین علامت راننده دیگری (از طریق چراغ، نگاه، نوع ترمز کردن و ….) کاملا متوجه منظور طرف می شوید و اقدام مقتضی را انجام می دهید ولی نباید از خانمها انتظار داشت که با این منطق راحت کنار بیایند. از این رو اخیراً خانمها احساس می کنند باید به نحوی این قوانین را به نفع خودشان تغییر دهند ، به همین دلیل اخیراً میزان شجاعت و جسارت در رانندگی آنها تعمداً افزایش یافته است.

 

در سالیان گذشته به ندرت در خیابان شاهد صحنه تصادفی بودیم که یکی از رانندگان از صنف بانوان محترمه باشد، و همیشه این مسئله نقطه مثبتی بود در کارنامه رانندگی خانمها (البته مسلما از دید خودشون) اما همان اعتماد به نفس کاذبی که گفتم باعث شده که امروزه در اکثر تصادفات خانم راننده ای را در کنار خودرو اش (موبایل به دست) میبینیم. از این رو بد ندیدم که نکاتی را به عنوان برادر کوچکتر به خواهران محترم در مورد رانندگی گوشزد نمایم. از آنجا که کیفیت آموزش رانندگی مخصوصا در بخش بانوان به حد بسیار اسفناکی پایین است، بسیاری از نکات بدیهی رانندگی از دید خانمها پنهان می ماند. در اینجا (و احتمالاً چند پست دیگر در آینده) نکات و توصیه هایی که یادم می آید را جهت بهبود و پیشرفت هرچه بیشتر رانندگی حرفه ای خانمها می نویسم. حتی اگر یک نفر از خانمها هم این مطلب را بخواند برای نگارنده کافیست. پیشاپیش از سایر برادران محترم خواهش می کنم وقت خویش را با خواندن این مطالب تلف نکنند چون از دوره نوجوانی با این مسائل آشنا هستند.

 

1-     پیش از نشستن پشت فرمان (برای اولین بار) حتما دو سه ساعت وقت بگذارید و از یک فرد مطلع در مورد مکانیزم حرکت خودرو سوال نمایید و با کلیات آن آشنا شوید. مثلا اینکه سیلندر چیست؟ گیربکس چیست؟ دیفرانسیل چیست؟ وزن خودرو حدودا چقدر است؟  …..

2-     پس از کسب گواهینامه، این بار باید اطلاعات کافی را اختصاصاً در مورد خودرویی که قصد رانندگی پشت آن را دارید کسب نمایید. مثلاً باید بدانید که تک تک کلیدها، نشانگرها، و ابزار آلات خودرو چه کاری انجام می دهند.

3-     وقتی احساس کردید کار با ترمز و کلاچ و گاز را کاملاً فراگرفته اید، خودرو را به یک خیابان سربالایی برده (با شیب 35-45) سپس سعی کنید بدون استفاده از ترمز دستی و پدال ترمز تنها با استفاده از پدال گاز و پدال کلاچ (در حالت دنده یک) خودرو را ثابت در جای خود نگه دارید. در صورتیکه به این مهارت دست نیافتید همچنان می بایست کار با پدالها را تمرین کنید.

4-     این نکته یکی از مهمترین نکات در رانندگی شماست: حتماً در هنگام حرکت در بزرگراهها در هر لاین که حرکت می کنید حداقل 3 اتومبیل در جلوی خود و اتومبیل پشت سری را در تمام لحظات در نظر داشته باشید و به علاوه نقشه جانمایی تمام خودروهای جلو (در تمام لاینها) و پشت سر را در شعاع فاصله 30-50 متری  در ذهنتان ثبت کنید.

5-     یک اصل بسیار مهم: وقتی جاده باریک می شود و یا به تقاطع می رسید و مجبور هستید به خودروهای دیگر راه بدهید جان مادرتان خساست به خرج ندهید. به خدا راه دادن به سایر خودروها هیچ معنی تحقیر کننده ای ندارد. خواهشا این وظیفه را به گردن خودروهای دیگر نیاندازید. صبر کنید رد شوند.

 

(ادامه دارد)

 

 

28 Responses to “آموزش رانندگی برای خانمها- قسمت اول”

  1. dokhtare nader shah said

    سلام
    من یک خانم هستم و تشکر میکنم از مطلبی که نوشتید
    درباره مورد سوم میشه کمی توضیح بدید. ماشین من تمایل عجیبی به عقب رفتن داره . خدا نکنه در یک شیب کم قرار بگیرم، ترمز دستی را نکشم یک کیلومتر رفتم عقب. شاید بد نباشه یک تذکر کوچیک هم به آقایون بدید : چرا اینقدر سپر جلوی ماشینششون میچسبونند به سپر ماشین جلویی که انگار با یک میلیمتر پیش آمدن ساعت ها زودتر می رسند.

    درباره مورد 4 منظورتون از سه اتومبیل جلو ، اتومبیلهای در حال حرکت در هر سه لاین جلویی است یا سه اتومبیل موجود در لاینی که حرکت میکنیم

    لطفا آموزش را ادامه بدید من علاقمندم که یاد بگیرم

    ممنون

  2. mina said

    salam,mamnon az matalebe khobeton.lotfan edame bedid

  3. پسر نادرشاه said

    در مورد سوم:
    در حاليكه ترمز را نگه داشته ايد خودرو را در دنده يك قرار داده و به آرامي كلاج را رها كنيد تا جاييكه صداي موتور تغيير كرده و خودرو كمي دچار لرزش مي گردد در اينحالت اگر ترمز را رها كنيد خودرو به هيچ وجه به سمت عقب حركت نخواهد كرد. تنها نكته مهم اين است كه اگر كلاج را بشتر از حد لازم رها كنيد خودرو خاموش خواهد شد.

  4. تازه کار said

    سلام ، از مطالب خوبتون متشکرم . لطفا از قانونهای آقایون (بوقها و چراغها) بیشتر برامون بگید. اگر بازی یا نرم افزاری می شناسید که برای یک راننده خانم تازه کار مفید باشد ، لطفا معرفی کنید. بسیار سپاسگزارم

  5. زهرا said

    اصلا خوشم نیومد

  6. fereshteh said

    با وجود اینکه خانم انتقاد پذیری هستم و وقت گذاشتم نوشته هات را تا آخر خوندم کاملاً مشخصه یه جا حالتو یه خانوم بدجوری گرفته که اینجوری دلت از دست خانوماپره واقعیت اینه که امثال شما متحجرانه فکر میکنند و حسودی شان میشود آقای محترم دیدتو نسبت به خانوماو حقوقشان درست کن و یادبگیر مسالمت آمیز در کنار این قشر محترم وهمیشه کم توقع زندگی کنی و بپذیری که آنهامثل خواهر و مادر جنابعالی هستند وبجای بهانه گیری و حسادت های بچه گانه برادرانه کمکشون کنی تا مهارت کسب کنند .باتشکر

  7. منصوره said

    مهارت جنسیت بردار نیست. این یک عادت اجتماعی است که بعضا ممکن است اکثریت زنان یا به عکس مردان را به قوت در مهارت خاصی سوق بدهد. رانندگی هم از همین دست است. نوشته شما را از آن جهت که به من کمک کرد قابل ستایش و از آن جهت که نگاهی منفی و خودمحورانه از زنان به دست می داد، قابل تجدید نظر می دانم.

  8. می می said

    پس چرا ادامه ندادید؟ لطفا حتما این کارو بکنید. بخصوص از قانونهای آقایون (بوقها و چراغها) برامون بگید
    و اینکه بعد از تصادف چی کار باید کرد.چون معمولا آقایون(البته بعضی از آقایون)دادوهوار راه می اندازند و اگه خودشون هم مقصر صد در صد باشند باز هم طلبکارند و با لحن تمسخر و طلبکارانه حرف می زنند. ممنون میشم ادامه بدید.

  9. sima said

    من تازه گواهینامه گرفتم ولی راننده بدی نیستم چون شوهرم اینجوری میگه.توصیه هات خیلی پیش دبستانی بود

  10. پردیس said

    سلام
    نکته 3 خیلی خوب بود مرسی اما نکته5 عمرا اگه من را بدم به بعضی از این گردن گلفتها

  11. golbanoo said

    نمی دونم کدوم قابلیتتون بهتون اجازه داده تا این حد جسارت به خرج بدید و این چرندیاتوبرای خانوما بنویسید .اما اینو بدونیدشماآقایون از خود راضی دانستن و فهمیدن رو نتونستید در انحصار خودتون بگیرید وتوی علم و و دانش و… خیلی از خانوما اندوخته هاشون بیشتر از شماست (گیربکس چیه ؟ دیفرانسیل چیه…؟) بهتره به جای اینکه با کوچک شمردن دیگران خودتونو بزرگ بدونید واقعا اسباب بزرگی رو فراهم کنید. (آیا اگه به یه کشور دیگه که از مرد سالاری ایرانی خبری نیست هم برید اینقد حرف بیهوده می زنید یا نه؟)

  12. saeid.aria said

    kesi ke taze ba kelaj ashna shode zode nim kalaj anjam bede
    onam to shib .ke saee ke ranandan be zoor mitonan mashino to shib negah daran bedone in ke be aghab bere. ashnaee ba kalajo gazo farman az avalin bahsaye rananadegie dar hali ke nim kalaj ye kare maharatie va bayad ba mashin va rananadegi taghriban tabahor dasht .oonam vase khanoma.

  13. sara said

    باید خدمتتون عرض کنم از اونجایی که من تو رانندگی مبتدی هستم با هر نوع نکته آموزشی موافقم اما اصلا از نحوه صحبت شما خوشم نیومد و معتقدم واقعا اکثر آقایون یک توهم خاصی دارند که می شه بهش گفت اعتماد به نفس کاذب مطلب بعدی اینکه خیلی بدیهیه که اطلاعات آقایون در زمینه ماشین بیشتر از خانوماباشه چون از بچگی عشق ماشین بازین بعد که بزرگتر میشن دنبال عکس ماشینن بعد گیم ماشین بازی بعد دنبال جمع کردن اطلاعات تو این زمینن که به زخ همدیگه بکشن تا روزی که بلاخره به مرادشون برسن و پشت ماشین بشینن که حالا نوبت به رخ کشیدن مهارتهای رانندگی و پز دادن با ماشینشون می رسه بهشون حق بدین این مسئله خیلی براشون حیثیتیه حالا خانوماهر وقت به ماشین نیاز پیدا کنن در اولین فرصت و با یکبار امتحان آئین نامه گواهی می گیرند و کارشونو راه میندازن والسلام اصولا خانوما به ماشین فقط به دید یه وسیله نگاه می کنند عشقشون ماشین نیست و عموما دنبال عرض اندام کردن و کری خوندن و به رخ کشیدن هم نیستن اعتماد به نفس کاذب هم ندارن بلکه در یک دنیای رئال تر و بدون حس برتری جوئی های الکی زندگی می کنند اینو گفتم تا شما هم با دنیای رانندگی خانوما بتونی خودتو راحت تر تطبیق بدی بلاخره وقتی تعداد راننده های خانوم زیاد شد آقایون هم ناچارند تا حدودی رانندگی خودشون رو بارانندگی خانوما تنظیم کنن
    (ادامه دارد البته از نوع ادامه داردهای شما که یعنی ادامه ندارد)

  14. شکوفه said

    به جز مورد یک بقیه موارد که جز اصول اولیه است که تو هر اموزشگاه رانندگی تعلیم میدن و نکته جدیدی نداشت
    در مورد مورد یک هم چون خود من از جمله ادمهایی هستم که تا دلیل و منطق کاری رو ندونم پذیرشش یه جورایی اذیتم میکنه در مورد مکانیزم خودرو و دلیل اکثر اعمالی که حین رانندگی باید انجام داد از خیلی از اقایون(فکر میکردم واقعا همانطوری که ادعا می کنن بیشتر از یه خانم در مورد ماشین و رانندگی میدونند) پرسیدم ولی باید بگم دریغ از یه کدوم از همون پرمدعاها که بتونن جواب سوالاتم رو بدند و همه اونها هم حفظ کرده بودند که در چه مواقعی باید برای کنترل ماشین چی کار کنند بدون اینکه دلیلش رو بدونند

  15. سلام
    یک مشکل بزرگ من در یادگیری رانندگی این است که متأسفانه مربیان خانم توانایی که مربیان آقا در آموزش رانندگی دارند، ندارند
    اما به خاطر رفتار زننده مربیان مرد در حین آموزش ، من باید یا به مربی خانم تن دهم یا باید قید کلاس رانندگی را زده و رانندگی را با ماشین خود در خیابان یاد بگیرم
    جناب، اگر مربیان مرد کمی حجب و حیایشان را بیشتر کنند و بیشتر از اینکه به سر و صورت هنرجویشان خیره شوند و رفتارهای زننده نشان دهند وقت خود را صرف آموزش کنند، رانندگی خانم ها بهتر می شود
    با تشکر
    ماندگار

  16. شاکی said

    واقعا تعجب میکنم یعنی خانم های اطراف شما این جورین؟
    منظورم اینه که پسرا از نوجوونی این کارا رو یاد دارن اما دختراتون نه؟!!!! اگه سطح اطلاعات در خونواده خودتون کمه نمیتونید تعمیمش بدین؟ مثل این که یکی دو قرنی عقب تر از جامعت زندگی می کنی که این حرفا رو می زنی
    متاسفم الان دیگه باید قبول کنی که پسرا مخصوصا تو این موارد برتری زیادی ندارن

  17. سارا said

    با سلام از سایت خوبتون
    من یه هفته ای هستش که پشت رل میشینم
    زمانی که می خوام پامو اروم از رو کلاج بردارم برمی خورم به چراغ قرمز بعدی چکار کنم
    ممنون

  18. صباح said

    دنیا از رانندگی مردها میناله مردا از رانندگیه زنها , جمع کنید بساط دوران ناصرالدین شاه رو……

  19. راضيه said

    با سلام
    بدون مقدمه ميگم اين نظرات بالا كه براي خودش يك كتاب ميشه همه ي نظرات هم خوندم معلوم ميشه كه لحن شما براي آموزش مناسب نيست به جاي اينكه درمورد خانوم ها اين طور قضاوت كنيد ياد دادن به خانوم ها رو آموزش بدين مطمئن باشيد كه اگر به خانومها آموزش خوب داده بشه آنها هم ميتونند رانندگان خوبي بشن و با همه ي نظرات بالا كاملا موافقم

  20. محمد said

    برو با با همه اينا چرتو پرته
    كي قبول داره دستشو بگيره بالا

  21. zahra said

    واقعا که درد آوره
    متاسفم براتئن با این رز فکرتون

  22. zahra said

    براتون با این طرز فکرتون

  23. فرشته said

    با سلام مربی آوزشگاه رانندگی هستم مطالب خیلی مغرضانه بود این آقایان هستند که این نکات راباید یاد بگیرند آمار تصادفات چیز دیگری را نشان میدهد.

  24. مهمان said

    من يه مربي آموزش رانندگي هستم وخانمهاي زيادي را آموزش دادم درسته كه خانمها كمي در رانندگي ضعيف هستند ولي دليل نميشه كه همگي انطور كه جنابعالي فرموديد باشند من هنرآموزاني داشتم كه ميتوانم بگويم از خيلي از اقايان بهتر رانندگي ميكنندوخيلي آقايان كه به گرد خانمها هم نميرسند

  25. mahmood said

    سلام
    فرشته خانم شما که دست فرمونت حرف نداره.
    علی اقابد کاری میکنه راهنمایی میکنه؟
    حالا بیاخوبی کن.کیه قدر بدونه،علی اقا نوکرتیم دستت درد نکنه،کارت عالیه ،ادامه بده.
    اون کسی هم که گوش نکنه حتما میخوره به در و دیوار.
    موفق باشی

  26. برادرتون said

    سلام به همه خانوما
    خوب بهتره یکم از این جبهه ای که گرفتین بیرون بیاین تا حالا سه ماشین به ماشین من زدن که همگی خانوم بودن هرکدوم هم داشتن یه کاری میکردن واقعیت تو تهران اینه که واقعا خیلی از خانوما اسفناک رانندگی میکنن اگه یه نفر داره برادرانه چیزی رو یادتون میده مطمئن باشین داره بهتون کمک میکنه مگه دونستن جای قطعات ماشین و توانایی خودروتون مهمترین چیزیه که تو زندگیتون حتی بهش فکر نمیکنین

  27. nazanin said

    مطلب جالبي نبود، هيچکس اونقدر احمق نيست که قبل از اطمينان از مهارتش مستقل بشينه پشت فرمون. اگرهم يه همچين حماقتي وجود خارجي داشته باشه، سهم بيشترش به آقايون محترم رسيده که هنوز قدشون به 150 نرسيده، سوييچ ماشينو کش مي رن و از در و ديوار راست ميرن بالا و درختان بي زبون هم بي نصيب نمي گذارن

  28. mmmm said

    ملت چرا اینقدر تعطیل شدن.بابا یه نفر چهار تا نکته رانندگی نوشته.توش تحقیر و این چیزا نبوده.چرا یک دفعه همه اینقدر موضع گرفتن.

Leave a reply to mina Cancel reply